lördag 18 maj 2013

Marthorna


Marthaförbundet har som bäst vårmöte. Över tvåhundra marthor från olika håll av Finland träffades i dag i Esbo. Som medlem av Mellersta Nylands Marthadistrikts styrelse har jag följt med förberedelserna i över ett år. Som temat hade vi valt barn och ungdom och som festtalare uppträdde Mirjam Kalland från Mannerheims barnskyddsförbund. Kalland talade en del om de många ungdomar som befinner sig "utanför" och om riskfaktorer och skyddande faktorer. Två riskfaktorer kändes särskilt angelägna tyckte jag: mammors stress (inte sällan relaterad till ensamhet) och barnens invandrarbakgrund. Det verkade som ett åtminstone i teorin effektivt sätt att undvika dylik utslagning att aktivt försöka ta med invandrarkvinnor i verksamheter som den martha sysslar med: att ge stöd och sammanhang till kvinnor i olika åldrar. Något att fundera vidare på, kanske?

I samband med mötet hade en fantastiskt fin leksaksutställning byggts upp med leksaker från över ett sekel. Jag hoppas någon hann dokumentera den ordentligt. Jag hann knäppa endast bilden ovan mitt i allt spring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar