lördag 3 mars 2012

Överflöde

Det var kanske bara något Robert Silén skrev i hasten i går under #AnkSoMe-diskussionerna, men ändå rätt genialt, tyckte jag: Vad göra med överflöde av saker man inte vill läsa?

Diskussionen gällde spam i sociala medier, sådant som också kan skapas av ens mer monomant lagda vänner. Jag tror alla som var på plats kan sin Clay Shirkey, åtminstone i andanom av egen erfarenhet. Det man i dag behöver kunna är å ena sidan att filtrera information och skapa sig kanaler och system för att få tag i den information man vill ha och behöver. Men å andra sidan, för oss som var på plats handlade det också om hur man kan bli hörd och nå fram genom bruset till intresserade människor och få dem att reagera och engagera sig.

Det var ett livligt utbyte av erfarenheter och insikter gällande strategier, plattformval och verktyg. Framförallt var det ohyggligt roligt att få träffa och lära känna så många nya människor, av vilka en del bara var bekanta via sociala medier. Nu är inte dessa personer mera en del av överflödet, som jag sannolikt låter flöda förbi, i mitt överflöde. Nu noterar jag dem mer och kan placera dem och vad har att säga mycket bättre.

Jag samlade en del twitter från evenemanget, som säkert kommer att få fortsättning.

2 kommentarer:

  1. Jo! Robert gjorde ett genialt arbete som helhet igår som redaktör (han hade det inte lätt eftersom hans utgångsläge i google doc inte var helt utarbetat enligt samma mall som de två övriga gruppernas på grund av att jag som skapade basen för verktygsdokumentet beviseligen missuppfattat ite i planeringen inför dagen). Att i detta informations ÖVERFLÖDE kicka igång metatankar blev kul bonus. Mycket att räta ut i skallen idag. Men det hjälpte gott med ett rejält överflöde av kaffe en vacker morgon som denna. / matilda

    SvaraRadera
  2. Jag tror det ändå var lättare så, än med den omfattande strukturen som fanns i grunddokumentet för F-gruppen. Tyckte alla redaktörer gjorde ett fint arbete! :)

    SvaraRadera