Det är numera omöjligt för sjundeåbor att köpa sina rabatterade tågbiljetter. Under våren har man fått en smygande känsla av att VR jobbar hårt för att få pendlarna att byta tåget mot bil.
Tidigare fanns ett smidigt system med direktdebitering från bankkontot och månatlig tågbiljett på posten. Nu har avtalen förnyats med kommunerna som ersätter en del av sina invånares arbetsresor och VR har skaffat sig ett nytt biljettsystem. Det verkar som om man glömt direktdebiteringsalternativet vid upphandlingen. VR:s svar på en missnöjd kunds klagomål var att folk nog inte vill ha direktdebitering mera. Jaha. VR gör tydligen arbetet hellre manuellt. Problemet är att kunderna måste ta sig till biljettkontoret, vilket är en dramatisk försämring av servicen. Saken är dessutom den, att man måste ta sig till ett specifikt kontor. Biljetten kan inte säljas på Helsingfors centralstation. Aldrig hört på maken, att inte alla biljetter kan säljas på en centralstation.
Nå väl, utrustad med färskt hemortsintyg (som förresten numera också måste uppvisas varje gång, VR har försökt påstå att kommunerna kräver det, men det lär inte alls stämma) tog jag i går bilen i god tid och körde nästan 20 kilometer till mitt anvisade biljettkontor. Vars dörr var låst. Trots att det på dörren och på webben stod att det borde ha varit öppet.
På centralstationen i Helsingfors, där man alltså inte kan sälja rabatterade biljetter, påstod man först i sten att kontoret nog hade varit öppet. Efter en stund lyckades man få reda på att kontorets öppethållningstider "tillsvidare" var förkortade till vardagar 8.50 – 16.30. Så nu är det definitivt helt omöjligt för en normalt förvärvsarbetande pendlare att köpa sin tågbiljett.
Orsaken att jag utgjuter mig här över detta är inte (endast) min förtvivlan över att ett statsägt monopolbolag med stor samhällsekonomisk och allmännyttig betydelse missköter sig så här katastrofalt. Orsaken är att jag vill peka på att allt igen en gång handlar om informationssystem och kommunikation.
Kustbanans rabattbiljetter och i synnerhet direktdebiteringssystemet har helt tydligt inte funnits med i planeringen av det nya systemet. Det kan ha två orsaker: Antingen handlar det om ett strategiskt val som baserar sig på en miss i omvärldsbevakningen och att man valt bort en stor grupp pendlare. Det rör sig om åtminstone 200 personer, sannolikt mycket flera. Exakt hur många det är vill VR inte berätta, det är en "affärshemlighet" – detta är en sak som borde prövas av lämplig ombudsman. Så länge VR har monopol finns det åtminstone inte någon orsak, tvärtom ska data vara öppet – här är ju också skattemedel inblandade. När monopolet hävs bör öppenhet gällande dylika siffror stipuleras, eftersom de har trafik- och miljöpolitisk betydelse.
Den andra möjliga orsaken är rent klåp i planeringen. I vilket fall som helst har man inte gjort väl ifrån sig gällande informationsgången gällande dessa saker. Varken internt eller externt. All information jag fått har nått mig först ryktesvägen av andra pendlare. Det är nästan varje morgon folk står och himlar sig medan de väntar på tåget och berättar om sina senaste äventyr. Förr handlade det om försenade och söndriga tåg. Nu handlar det alltså också om hur man eventuellt kanske kan lyckas få tag i en biljett …
Karamellipaperit arvopapereina
23 timmar sedan
Hyvä Jessica Parland-von Essen,
SvaraRaderaolen todella pahoillani siitä, että Siuntio-lippunne ostaminen ei tiistai-aamuna onnistunut Kirkkonummen asemalta.
Olemme maanantaista 6.6. alkaen siirtyneet Kirkkonummen aseman lipunmyynnissä kesäaukioloaikoihin, jotka ovat voimassa 7.8. saakka.
Aukiolomme on 6.6.-7.8. välisenä aikana maanantaisin 07.00 – 16.30, ja tiistaista perjantaihin klo 08.50 – 16.30, la-su suljettu.
Pystymme palvelemaan esimerkiksi Siuntio-lipun ostajia maanantain varhaisina aikoina.
Syynä aukioloaikojen supistukseen on vähäiset asiakasmäärät, joissa myös kesän aikana vähentyvä työmatkaliikenne aiheuttaa omat vaikutuksensa.
Valitettavasti inhimillisen virheen vuoksi, aukioloista kertova tieto ei tullut ajoissa aseman ovelle eikä VR:n kotisivuille.
Luonnollisestikaan tämä tieto ei ajoissa tavoita kaikkia asiakkaitamme, kuten Teitä, kun olette menneet asemalle turhaan.
Olemme parhaillaan miettimässä myös uusia ratkaisuja, joilla esimerkiksi kuntien tukemien kausilippujen ostaminen sujuu entistä helpommin jopa itsepalvelukanavista.
Mahdollisista muutoksista tullaan tiedottamaan myöhemmin.
Korvaamme Teille pyytämänne summat