lördag 4 januari 2014

Storytelling

Måste erkänna att jag haft rätt så svårt att begripa hela den pågående Storytelling-boomen. Vart man vänder sig ska man syssla med storytelling, från företagsvärld till arbis. Nyss, när jag satt och svettades med nästa Digihist-text och grävde fram min föregående Manovich, slog det mig att det förstås handlar om samma fenomen som gjort bokhistorien så populär de senaste decenniet. Så självklart. Saker som varit givna, grundläggande element i vår kultur,  har plötsligt blivit relativiserade och därmed synliga av datorernas genomslag och inte minst genom webben. Och ett tu tre hamnar dessa saker i fokus. Fortfarande har jag ändå lite svårt att bli medryckt eller imponerad av "berättandet". För mig känns det alltför banalt för att hetsa upp mig för. Kanske jag missar något. Sånt händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar