onsdag 30 januari 2013

Twitter Finland kallar ...


Fick igår från Sverige frågan om det finns nåt Finland överhuvudtaget på Twitter. Svaret är förstås att ja, det finns nog, men antingen twittrar folk ofta på ett språk som inte är begripligt för ickefinnar - eller också twittrar de på svenska, då en svensk kanske inte i första taget ens noterar twittrarens hemland. Det finns ju en del folk som twittrar på engelska också, men de är inte så många. Inte i Sverige heller, faktiskt, vad jag tyckt mig märka.

Generellt sett ligger vi nog efter svenskarna, men trenderna är de samma: först ute är folk som arbetar med information, det vill säga journalister, bibliotekarier och folk som arbetar med pedagogik eller marknadsföring i sociala medier. Ute finns också en del politiker och beslutsfattare, tacknämligt exempelvis Alexander Stubb och stadsdirektören i Helsingfors Pekka Sauri och många riksdagsmän. Jag är inte helt säker på om det är en korrekt observation, men det verkar som om de gröna skulle vara något överrepresenterade såsom särskilt teknik- och bildningsvänliga … Vi har enligt min uppfattning några riktigt starka profiler som driver en bred diskussion på finska, bland dem kan nämnas journalisten Tuomas Enbuske, som gärna provocerar folk och sällan skräder med orden.

Yle har gjort listor på populära finlandssvenska  och finska twittrare. Som jag tidigare skrivit kräver det lite tålamod att komma in i mediet, men det är åtminstone för mig ett ovärderligt verktyg i mitt arbete. Men senast i går skrattade jag mig också halvt fördärvad åt alla förslag på #BöckerSomDrabbatsAvNedskärningar , ett exempel på en twitterfluga som denna gång startats av den underbara finlandssvenska twitterprofilen Greger fån Borgå.

2 kommentarer:

  1. Satt här ett par dagar sedan och tänkte att på Twitter är finlandssvenskarna igen östsvenskar. Vi är en del av den svenskspråkiga gemenskapen, men med lite egna vanor och seder och kotterier. Tror det finska twitter kommer att vara högaktuellt här snart genom en stor kartläggning. Ska försöka hålla ett perspektiv på svenskfinland så gott det går i det sammanhanget.

    SvaraRadera
  2. Super, roligt att höra, Micke! *väntar med spänning*

    SvaraRadera