torsdag 5 mars 2015

Strukturbråk

För ett antal år sedan var det högsta mode att syssla med "muutosjohtaminen", dvs att leda förändring. I praktiken gällde det att tackla förändringsmotstånd. När man i dag googlar termen är resultatet ganska roligt (kolla datum och kontexter ...). De som försökt driva igenom våra stora strukturreformer måste i tiden ha utsatts för all denna teori. Resultaten ser man i dag. Man har lagt ner enorma resurser på att utveckla processer och strukturer. Det har säkert fört en del gott med sig också, men nog har ju mycket gått åt pepparn också, verkar det som.

Själv börjar jag alltmer misstänka att man har (haft) en fruktansvärd övertro på betydelsen av administrativa strukturer. Man har fokuserat på att korva om organisationer och strukturer - då har man också fått "förändringsmotstånd" som man har kunnat syssla med att hantera. Som om omorganisation vore en lösning på varje problem.

I mina studier i service design stötte jag på en för mig ny figur, W. Edwards Deming. Kloka ord från 1950-talet, väl i samklang med en del samtida experter. Strunta i strukturerna. Om folk jobbar bra tillsammans är organisationens struktur sekundär. Omorganisation skapar bara förvirring och osäkerhet. Det är min misstanke. Sluta styra, led i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar