lördag 14 september 2013

Den digitala utmaningen

I onsdags träffades Kenneth och jag för andra gången i livet. Vi skulle presentera vårt skrivprojektforskarseminariet på Riksarkivet. Det var rätt spännande, för ingen visste hurdan publiken skulle vara. Men den var trevlig och intresserad, trots att vi kanske provocerade lite. För vi tycker det är viktigt att diskutera vad digitaliseringen av vårt samhälle innebär för historiker och arkiv. Och för morgondagens historiker och arkiv. Och vad historikerna betyder för samhället, för den delen.

Jag visade också en del konkreta exempel på vilka problem en forskare kan ha med digitala material. Jag har själv kommit framåt i mitt formulerande av en del av problemen tack vare att jag läst Kirschenbaum och Manovich under sommaren. Jag har kommit till att vi tänker fel, när vi tänker att vi ska spara "information". Det krånglar till saker för oss. Jag får utveckla tankarna under hösten, då jag blivit ombedd att hålla en del föredrag kring ämnet. Deadline är den bästa musan av alla ...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar