lördag 9 februari 2013

Skriva, studentskrivningar

Råkade höra delar av en rätt intressant diskussion i radio (på finska) om studentskrivningarna och utvecklandet av dem. Man diskuterade, givetvis, om man borde ta i bruk datorer under proven. Diskussionsdeltagarna var överens om att det är en alldeles annan sak att producera text för hand.  Är det en färdighet studenterna behöver ha i dagens värld? Är det så att man borde övergå helt från det ena till det andra, eller borde man se till att träna upp båda? En sak de inte egentligen tog upp  var att man vid åtminstone Helsingfors Universitet vad jag vet inte i normala fall skriver tenter på dator. Så åtminstone med tanke på vissa studier behövs färdigheten att komponera handskrivna längre texter.

Om den digitala texten och produktion av den kan man läsa i Pelle Snickars text. Jag har också själv lite tangerat frågan i ett tidigare inlägg. Man kanske kan vara överens om att det inte vore helt fel att inkludera datoranvändning och webb i studentskrivningarna. Det skulle mer motsvara och mäta de kompetenser man behöver till exempel i arbetslivet och stora delar av studierna. Men bör vi också hålla fast vid de handskrivna uppgifterna, som ska skrivas utgående från det man har i sitt eget huvud? Ska vi tvinga barn och unga lära sig att disponera och planera en argumentation och resonemang med eftertanke innan man börjar ösa ur sig text? Att ta till sig information som blir till kunskap i huvudet, istället för att bara vara duktiga på att kryssa på informationsoceanerna och plocka lämpliga bitar och argument? Utvecklar det oss till mer eftertänksamma och djupare reflekterande människor?

Eller är det bara äldre digitala invandrares romantiserande idéer?

Undrar en som inte skrivit en längre text för hand på väldigt länge ...

5 kommentarer:

  1. Spontan kommentar. Vad har handskrift med att tänka själv att göra? (Sjäv tycker jag det produceras allt för mycket text baserat på eget huvud. Som nån smartare än jag sade, det är skillnad på egna åsikter och egen fakta.) När befinner vi oss på riktigt i detta vakum? Bättre att ha tillgång till allt och trots det skapa en strukturerad argumenterande text.
    Sen kan man ju fundera om det är bättre att ändra på standarden vid H:fors Uni än att tvinga folk att öva på tentskrivande enligt deras standard.

    SvaraRadera
  2. Det finns väl teorier om att det tränar också den kognitiva förmågan att träna finmotorik och skrivande. Men vet inte ... Håller med om att Uni kanske kunde uppgradera sig lite ;)

    SvaraRadera
  3. Här en text om nyttan av att skriva för hand ... (fi) http://www.hs.fi/paivanlehti/mielipide/Lyijykyn%C3%A4essee+harjoittaa+ajattelua/a1360559662448?jako=ea96202225c54dcf4bfba3920e5432ee&ref=fb-share

    SvaraRadera
  4. Verkar som om det i det fallet handlar om arbetssätt, inte om magiska krafter i blyertspennan. Rätta mig om jag har fel men tränande av finmotorik kommer väl nog ifråga tidigare än i gymnasieålder? Även då tränas den betydligt bättre på sätt som inte drabbar skrivinlärningen. Man blandar ofta ihop verktyg och metod tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Sant! Man kan väl träna finmotorik på dator också.

    SvaraRadera