- Behöver vi verkligen ett nytt system för denna process? På riktigt? Blir den bättre och mer rationell? Försnabbas processer i verkligheten? På vilket sätt blir verksamheten effektivare? Vad vill vi uppnå?
- Vad kan man förlora gällande informationsgång och kvalitet då man automatiserar delar av processen? Vilka risker finns för brister i kommunikationen, då den tvingas in i ett så minimalt format som ett it-system kan erbjuda?
- Finns det något redan existerande system där relaterad information finns sparad? Är det möjligt att integrera de nya funktionerna i detta/dessa system? Eller integrera gamla system i det nya?
- Om inte, kan man genom en serviceorienterad lösning länka ihop existerande information? Hur kan den nya informationen länkas till information i de andra systemen?
- Har den nya systemet modern och öppen källkod eller handlar det om någon dinosaurielösning? Kolla med andra som använt systemet på riktigt.
- Hur är det med funktioner och egenskaper som vi anser viktiga, men som inte finns färdigt i systemet? Vem får bygga dem, med vilken tidtabell, vilken risk och vilken kostnad och vem äger de nya tilläggen?
- Exitstrategi. Beakta kompetens.
- Dokumentation. Vem gör, var finns, vem har tillgång.
Karamellipaperit pelivälineenä
7 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar