Det finns barn som sällan eller aldrig får känna sig uppskattade, erkända eller respekterade. De har svårt i skolan och hemma finns ingen som orkar eller kan engagera sig i hobbyer eller ens samvaro i form av gemensamt spelande eller högläsning.
Vi är många som inte berörts av de ekonomiska svårigheterna ännu. Men också bland de högre utbildade finns människor med ekonomiska problem. Jag har också varit där, under studietiden, när barnen var små och vårt företag inte klarade sig. Jag vet hur tungt det kan vara. Samtidigt fanns det ändå alltid ett hopp, och framför allt andra saker i livet som inte kostade pengar. Barnen, vänner och släktingar, musik och litteratur man kunde hämta från biblioteket. Jag kunde skriva, det kunde ingen ta ifrån mig.
Det är saker som i min barndom bejakats, som varit viktigare än något annat. Det som livet egentligen handlar som. Inte att förtjäna pengar, få goda vitsord i skolan, vara nyttig och konkurrenskraftig. Det gör att man har resurser att ta sig igenom också svårare perioder i livet, tider av knapphet eller misslyckanden. Inte oberörd, men man överlever.
Jag funderar över vilka saker samhället signalerar till de barn och unga som inte hemifrån får detta kapital. Barn som kanske ingen visar vad konst, musik och litteratur kan ge för innehåll i livet. Om också skolan är en plats där man vantrivs och bara förväntas tanka fakta, prestera och vara till lags. Om man kanske inte ens har drömmar om framtiden. Om ingen bejakar eller bekräftar det man tänker och känner. Om ingen hjälper en att drömma, att tänka positiva tankar.
Bildning är viktigt, konst och kultur är viktiga. Det är det vi borde förmedla, först som sist. Jag tänker ofta på de ryska byggnadsarbetarna som ivrigt stod och diskuterade böckerna i antikvariatets fönster en tidig morgon på Berggatan. De hade något ingen kan ta ifrån dem.
Velkavankeuden loppu
20 timmar sedan
Spar inte på resurser. Gör förorten levande,eller riv den. Skapa upplopp i centrum, eller vad? Bibliotek skola teknologi, tack. Köpcentrum kan isoleras och driva sig själva, men det kan inte skolor, bibblor etc
SvaraRaderaBra Jessica. Hade det varit på Fejan hade jag gjort tummen upp. Under våra (ekonomiskt) svåra år i Kristinestad tror jag nog att vi ökade utlåningen i bibban med de där legendariska 102 procent och var tacksamma för att bo i en estetiskt skön miljö med öppna vatten och vyer runt hörnet. Men de som bara inte orkar föra vidare kultur och skönhetssinne när de är utmattade av kampen för tillvaron..aktionsgrupper behövs, riv inte förorten men bygg om den till en människovärdig och inspirerande miljö. (svårt, men det går, såg det i helgen under en internationell konferens i Tallinn, under sightseeingen för ett brokigt, internationellt klientel visades vi fd sovjetgråa kolosser som byggts om till luftiga och färgglada hus i olika nivåer, inte helt olikt Hundertwasser...Niklas W
SvaraRaderaTack. Låter intressant med Tallinn. Jag tror att liknande projekt är under planering i huvudstadsregionen ... Delaktighet är viktigt! :)
SvaraRaderaNär vändningen kom i Lettland inträffade en kulturkatastrof. Fastän det under sovjettiden var strängt censurerat utbud på böcker i Rigas största och viktigaste bokhandel så var även det utbudet ett kulturens andingshål i landet. När vändningen kom lades bokhandeln ner, och är idag Rigas första McDonalds. Rigas kulturelit var inte glad över den 'vändningen'..
SvaraRaderaJa, det är ledsamt om man tappar bort en bred kulturell allmänbildning. Det är nog så, att det krävs mycket medvetet jobb och satsningar på kultur och bildning i skolan om man ska ha det kvar ...
SvaraRaderaJättebra Jessica!
SvaraRaderaTack :)
SvaraRaderaMycket bra och viktig text!
SvaraRaderaTack :)
SvaraRadera