Självsabotage
Mindre än två veckor efter att presidenten publicerade en deklaration med inledningen: "Under den nationella månaden för husägande åtar sig min administration att göra bostäder mer överkomliga så att unga amerikaner och hårt arbetande familjer kan uppfostra barn, bygga minnen och skapa en framtid i ett eget hem" beslöt sig Trump för att i sista minuten vägra underteckna en lag som med stor majoritet godkänts för att åtgärda bostadsbristen. Lagen, som bland annat hindrar placeringsbolag från att köpa upp stora mängder bostäder, kunde ha erbjudit också republikaner att inför valet säga att de gjort något för att hjälpa vanligt folk i det trångmål inflationen och nedskärningarna åstadkommit. Men Trump är inriktad på att hämnas på sitt parti. Det är viktigare än att vinna valet. Efter Trump inget. Om han misslyckas ska republikanerna misslyckas ännu mer. Det är ändå rätt klart att han själv kommer att gå förlorande ur kraftmätningen mot kongressen. Han kommer inte att kunna tvinga igenom de lagar han vill om försvarsbudgeten eller försämrad rösträtt.
State fair
Den stora mässan som öppnade i Washington D.C. och som skulle vara den gigantiska folkfesten för 250-jubileet har haft lite motgångar. För det första har inte ens alla delstater ställt upp, för det andra verkar publiken svika evenemanget, trots eller kanske framför allt på grund av att det hela förvandlats till Trumps PR-evenemang. I praktiken har det betytt tråkigt program med presidenten på scen, svindyra priser på allt och kraschad teknik. Glassen smalt och mat har förstörts i hettan då flera elavbrott stört verksamheten. Ironiskt nog är Vanilla Ice den enda artisten som ställt upp.
Vance mot Rubio
Medan Iran igen stängt sundet vid Hormuz, efter att ha sett till att deras egen olja kom ut, försöker vice president Vance desperat hålla ihop något slag av förhandlingar. Trump verkar vara i allt sämre skick och utrikesminister Rubio spelar fult maktspel med hög profil i Mellanöstern. Det ser åtminstone ut som om han på allvar försöker undergräva Vances fredsarbete, och han rider enkelt på all intern kritik mot det ur amerikanskt perspektiv obegripligt usla föravtalet. Rubio har rest omkring i området med bland andra Michael Boulos, en av Trumps svärsöner. Han har också försökt lösa situationen i Libanon. USA har något av en good cop - bad cop taktik, där Rubio nu spelar tuffingen. Troligen är det ändå mer tur än skicklighet och slutresultatet blir inte nödvändigtvis bra, eftersom de två snarare saboterar varandra än genuint strävar mot samma mål. Efter Trump inget.
Spara, förstöra, offentligöra
Sedan Watergateskandalen finns en lag om att Vita huset och presidenten måste spara alla dokument de producerar och de måste sedan överlämnas till arkiven för publicering. I april gav åklagarmyndigheten ett utlåtande om att lagen strider mot grundlagen, eftersom "den överskrider kongressens uppräknade och underförstådda befogenheter och upphöjer den lagstiftande grenen på bekostnad av den verkställande maktens konstitutionella oberoende och autonomi." Det här är förstås rena rama struntet. Trots det gavs personalen på Vita huset anvisningar om att man nu inte behöver spara precis allt, utan man kan nu lite fundera över vad man tycker man behöver spara. I maj dömdes dessa direktiv vara olagliga och demokraterna pressar nu på att beslutet ska efterlevas, efter att det ena underliga försöket efter det andra att försvåra röstningen i november ploppar upp i offentligheten.
Samtidigt har en annan domare gett en ordentlig knäpp på fingrarna åt statsåklagaren för att myndigheten inte följt lagen gällande öppnandet av Epsteindokumenten.
Blågrön sörja
Under dessa rådande omständigheter är det förstås lämpligt att diskutera dumheter som debaclet med spegelbassängen i huvudstaden, som nu passligt till den stora mässan inhägnats. Presidenten vidhåller att det är vandaler som, osynliga för övervakningskamerorna, har sprungit av och an längs bassängen med olika typer av knivar och skurit hundratals meter långa snitt i bottnen och hällt gödsel i vattnet. Man har anhållit en handfull förbipasserande illgärningsmän, som stannat för att begrunda alg- och plastsörjan. Presidenten tycker de ska sättas i fängelse, förstås.
Oppostionsmedia festar på farsen. En poddkastare berättade att hans gröna t-tröjor med texten American flag blue säljer som smör. Och det visar sig att det också finns utrymme för andra ämnen, inte minst en bok av ett par undersökande journalister, Regime change, som ger hårresande inblickar i administrationens vardag.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar