fredag 16 december 2011

Ett litet gymnasium

Tölö specialiseringsgymnasium med sina linjer för musik, bildkonst och humanekologi är enligt min åsikt ett bevis på att en relativt klassbunden och liten miljö kan vara bra för ungdomarna. En gemenskap som engagerar ger också kvalitet i undervisningen.

I morse råkade jag på lokalradion höra en diskussion där man försökte motivera varför de svenska skolorna i Helsingfors måste ses över. Inte ett enda argument övertygade mig. Den enda konkreta orsak som nämndes var när Maria Björnberg-Enckell antydde att det är svårt att få behöriga lärare och rektorer till små enheter. Jag har verkligen svårt att tro att det skulle vara svårt att få duktiga lärare till så inspirerande och engagerande skolor som dem som har specialiseringslinjer.

Jag tror däremot att man verkligen borde satsa på att utbilda alla slag av lärare på svenska, i massor och mängder och också ge dem färdigheter i språkbadsundervisning och kompetens att undervisa i finska skolor. Jag ser inte någon möjlighet till att vi skulle kunna utbilda för mycket pedagoger av olika slag på svenska. Pedagoger behövs över allt.

Processen att se över skolväsendet borde utgå från gräsrotsnivå. Vilka önskemål har elever, föräldrar och lärare, vilka utvecklingsmöjligheter ser de, vad behöver de? Sen kan man, utgående från det fundera över hur man sätter in resurser. Låt förändringen ske på de berördas villkor och lita på att de förstår vad som är rationellt med tanke på helheten. Man borde också beakta att personer som känner verksamhet och människor ofta kan agera långsiktigare och smartare än utomstående experter. Så där apropå stora enheter och centralisering av "stödverksamheter".

Själv har jag inte varit särskilt aktiv som förälder till en av årets abin, men jag har med glädje följt med hur inspirerade och motiverade gymnasisterna i Tölö är. Jag är övertygad om att gymnasieåren för dessa unga kommer att vara något de bär med sig som en mycket positiv erfarenhet genom livet. Trots att gymnasiet är litet. Eller kanske just därför.

Här hittar ni min dotters slutarbete från humansekologiska linjen, en webbplats som heter Checkpoint Gaia. På sajten hittar man information om etiska val man gör dagligen. Som man kan göra medvetet eller omedvetet. Bara att välja vilka saker man vill och kan beakta. Som ett exempel på vad dessa unga kan åstadkomma, när man ger dem förutsättningar. Sprid gärna länken!

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig i vad du skriver!

    Vill också tillägga att det största problemet för de svenska skolorna i huvudstadsregionen är att man inte kan utbilda sig till lärare på svenska i Helsingfors. Visst, man har startat ett samarbete med Åbo Akademi men resultatet är ett skämt. För att bli utexad måste man tillbringa X veckor i Österbotten, vilket (som tidigare påpekats på olika håll) är en omöjlighet för framförallt föräldrar.

    SvaraRadera
  2. Jag tror som du, Charlotte. Utbildningen i pedagogik borde få mycket mera resurser, men samtidigt då göra ett extremt hårt kvalitetsarbete, så att nivån inte sjunker med det samma.

    F.ö förde jag nyss en intressant diskussion på Twitter om begreppen bildning och utbildning. Insåg att för mig är grundfrågan: ska vi ha en skola som ger bildning eller en som ger färdigheter (nytta).

    Jag är benägen att anse det föregående vara viktigare. Mycket viktigare. Avser ända till och med studentexamen. Men sen kan man ju diskutera skillnaden mellan de båda ... :)

    SvaraRadera
  3. Hälsa där hemma att jag tyckte om Checkpoint Gaia! Enkel och tydlig men väckte tankar, kanske just för att det var så kortfattat.

    SvaraRadera