tisdag 27 oktober 2020

Människor och vardag i Helsingfors hösten 1920

 



Hellas piano var ett företag som grundades i Helsingfors 1901 och i tråden kan man läsa om företagets historia.


Hildur Cairenius var en affärskvinna som inte var lätt utmanövrerad.


Sällskapet för psykisk forskning var en intressant samling akademiker och fördomsfria s.k. forskare.


På Simonsgatan 6  finns ett hus som de flesta känner till, men har ni noterat skulpturerna på fasaden?


Hälsovården var till stora delar privat. I tråden presenterar jag några tidiga kvinnliga läkare i staden.


Anna Collan var också en aktiv kvinna, men inom helt andra områden. 


I en tråd presenterade jag riksdagens hus i början av seklet, tre stycken var dom. 


Jag tog mig också en titt på Axel E. Lindgren och hans bransch, som var viktig på sin tid för många stadsbor. 



Foto: R. Katajisto, Stadsmuseet. (Detalj)


PJ Bögelund hette en affär som många kanske minns, på Norra Espen. Men det var inte han som stod i affären särskilt länge. Vem han var och vad som hände sedan hittade jag lite information om.


Medica som byggnad minns säkert äldre Tölöbor, och många andra människor som varumärke, bland dem vuxit upp på 1900-talet.


Äly Rae Lemmitty Durchman har faktiskt indirekt en årlig minnesdag, tillsammans med många kolleger. Den unge mannens dödsannons ledde mig på spåren.


En intressant personlighet och en fantastisk karriär hade Hanna Granfelt. 


Staden hade också rätt många advokatbyråer.


Adamina Utter gick bort i oktober.  Jag hittade ett porträtt.


Artur Faltin är ett namn som man stöter på när man bläddrar i gamla foton från Helsingfors, men vem var han egentligen? 


Hur gubbhemmet blev Pensionat Fridhäll. I dag är den fina byggnaden borta, men jag hittade ritningar.


Ett oväntat dödsbud nådde staden mot slutet av oktober, då riksdagsman Helenius-Seppälä överraskande gick bort. Änkan var också en intressant person.



Fridhäll. Stadsarkivet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar