lördag 15 december 2012

Skola och IKT

I dagens Pappershusis fanns ett uppslag om IT i skolan. I Pedersöre gymnasium har man liksom i en del andra skolor delat ut iPads i skolan. Det finns en hel del material som funkar bra på läsplatta, även om de inte är särskilt skrivvänliga. I Sverige används till och med en särskild hashtag på twitter #paddagogik för att diskutera användningen av detta verktyg i undervisningen. Eleverna i Pedersöre verkar nöjda med sin nya pryl.

Själv är jag lite skeptisk till om det faktiskt är detta man ska satsa resurser på.  Skolan blir kanske "digitalare" av att man jobbar med en pekdator och mera med exempelvis video och bild. Men höjer det kompetensen hos eleverna? Tveksamt.

Så här står det om IKT på lärarsajten KänGuru:

Förståelse för logiken kring hur informations- och kommunikationsteknik används och fungerar skapar en grund för användning av datateknik i undervisningen och lärandet. Utgångspunkten för att eleverna ska tillägna sig grundläggande färdigheter är att de på riktigt förstår funktionsprinciperna och de olika arbetsmomenten när de använder data- och verktygsprogram. Endast då kan läraren handleda eleverna på den nivå som behövs.

I praktiken gäller det enligt sajten:

Grundläggande färdigheter i informations- och kommunikationsteknik består av följande färdigheter:
  • Förmåga att förstå användargränssnittet – kunna uppfatta de olika delarna av skärmen 
  • Förmåga att förstå den allmänna program- och användningslogiken 
  • Förmåga att använda slutlednings- och problemlösningsstrategier 
  • Förmåga att använda instruktioner och handböcker som hjälp

Vilka av dessa som man inte lära sig på egenhand, lär man sig genom att använda iPad i skolan? Enligt mig inget. Användbarheten, i synnerhet på iPad är verkligen inte den stora tröskelfrågan idag. Jag hade i går tillfälle att intervjua en elev i en skola i huvudstadsregionen som berättade att de har två timmar obligatorisk it-undervisning. Excel hade hon aldrig hört om i skolan. Det gjorde mig rätt beklämd.

Jag anser att man egentligen borde ta något helt annat som utgångspunkt. Utgående från Mozillastiftelsens white paper i ämnet kunde man i stället tänka så här kring vad man behöver kunna i ett informationssamhälle:
  • Att söka och använda information
  • Att skapa information
  • Att samarbeta
  • Att skydda sig och sin information
För varje del bör man till möjliga delar lära sig dessa gällande den egna hårdskivan, lokala nätverk och molnet/webben. Vad barnen behöver förstå? Hur filer är arrangerade i systemet på en dator, hur de lagras, att använda olika vyer exvis trädstruktur, vad det olika värdena betyder i listvyn (filformat, storlek, datum) ikoner etc, att man kan ordna dem, hur man söker, flyttar, kopierar, vad är en alias, “spara som “ bestäm var du sparar, etc. Skillnad mellan egen hårdskiva, server, ftp, molnservers, webb. Vissa allmänna saker som är “ren IT” borde ingå varje år i skolan, men många mjukvaror och informationshantering kunde man lära sig i samband med ämnesstudier. Dessutom borde barnen lära sig maskinskrivning. Därför tycker jag man borde satsa på bärbara datorer eller bordsdatorer hellre än på pekdatorer. IT borde ju rimligtvis vara en integrerad del av undervisningen, men det förutsätter att en majoritet av lärarna är bekväma med att använda IT i undervisningen och inte minst att eleverna får jobba med olika verktyg och göra arbeten som infografik, video, webbsidor, presentationer, databaser osv. Dessutom om man i huvudsak går tillväga på detta sätt blir själva IT-biten en sorts problembaserat lärande. Som sig bör i detta fall.

En viktig sak tycker jag är att läraren inte behöver kunna allt. Eleverna kan lära varandra. Man kan ge eleverna ett verktyg: gapminder, prezi, seamonkey, excel - de kan lär sig genom att testa, och kan sedan lära sina kompisar och läraren vad de hittat på … “Wow, hur gjorde ni detta?”.  Det borde också finnas “ambulerande” skolinformatiker som kunde gästspela i undervisningsgrupperna och svara på frågor under dylika projekt. Detta är sådant jag tycker (skol)bibliotekarier borde syssla med, hjälpa med informationssökning och -hantering i själva arbetsprocesserna. Vilket förstås förutsätter att vi har utbildade informatiker i skolorna. Till att börja med kanske man kan arrangera så att de mest webbkunniga lärarna kunde få sätta lite av sin arbetstid på sådant om man inte får stöd från (skol)bibliotek?

Det känns rätt oroande att man prackar iPads (som är allt annat än öppen programvara) på skolorna, i stället för att fundera över själva IT-kompetensen. Att dela ut senaste teknik är inte en lösning, utan kan tvärtom försena att man tar i det viktiga kompetensfrågorna.

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet. (Skrev själv ett liet tangerande inlägg för ett tag sedan. http://qscwer.blogspot.fi/2012/11/lasplattor-i-gymnasiet.html) Ett par kortare koommentarer. Maskinskrivning. Håller i princip med men skriver själv det mesta med SWYPE. I en värld som går mot detta, hoppar vi inte på ett tåg ifel riktning med maskinskrivning? Överlag är textproduktion överrepresenterat i dessa diskussioner. Bara för att skolan i alla tider byggt på att skriva och läsa text behöver det inte vara så. Ljud, bild och andra möjligheter är underutnyttjade.
    Håller med din oro om iPad. Vi går nu i skolor från ett slutet system till ett annat. Som det stod i dagens HBL: Vare sig Microsoft eller Apple har nånsin vetat nåt om pedagogig. Däremot har jag själv jobbat med"plattor" i undervisningen en del.Deras fördel är snabbheten och tillgängligheten. Nåt bärbara och fasta datorer saknar. Dessuto m kan man göra allt med den. Fota, filma editera, publicera t.ex. Enkelhet är guld värd.(De är helt enkelt en ekonomiskt överkomlig, tekniskt tillräckligt bra kompromiss som första hjälp. Ett av de få verktyg som fungerar i grundskolans 45 minuters-tänkande.) Vi behöver alltså av alla verktyg i rätt utsträckning.
    Vad gäller att utnyttja lärares kunskaper, vidareutbilda och få in nytt folk har jag så mycket åsikter (och en del bra eller mindre bra erfarenheter) att jag får återkomma i en större ruta än denna. :)

    SvaraRadera
  2. Tack, Joakim. Bra poänger, i synnerhet det där med maskinskrivning. Själv är jag nog benägen att hålla fast vid en ganska stark textbetoning i "läsämnen", även om andra medier och kommunikationsmedel bör få erövra sina berättigade andelar. Jag anser att alla bör få en ordentlig läs- och skrivkunskap i skolan och det kräver att man tvingar barnen att både läsa och skriva så mycket att de får en vana och tillräcklig färdighet. Det är mycket mer krävande om man utan övning ska läsa en lång text, än att titta på en lång film/video. Samtidigt är det svårt att läsa historia eller studera språk om man inte har läs- och skrivvana. Eller skriva och läsa kod, för den delen. Språk är de ju också. Det finns väldigt mycket information och kunskap som finns endast i textform och som måste göras tillgänglig för barnen.

    Vill väldigt gärna läsa mer om dina tankar kring lärarkompetenser. Fast i Inkludera Flera-bloggen. ;)

    SvaraRadera
  3. Nå, hur nu dessa saker sen ser ut när dagens förstaklassister kommer ut i världen. Tror dock att du sade dey viktigaste: "berättigade andelar". Vi ska välja det verktyg som lämpar sig bäst. Ibland en platta, ibland en blyertspenna och en tredje gång nåt helt annat.
    Idag föresten ännu ett UBS-projekt där man höjer iPadden till skyarna. http://yle.fi/uutiset/tabletissa_on_perusopetuksen_tulevaisuus/6419946 (FI). Jag kan med erfarenhet säga att det nog finns vissa svårigheter där också (och när har vi haft tillräckligt med pilotprojekt för att komma vidare?).
    (Ska sätta ihop ett inlägg till bloggen under julen. Bra med lite hjärngymnastik för att smälta skinkan.)

    SvaraRadera