tisdag 18 september 2012

Vad jag tänkte i dag

I dag har jag dels läst i Alf Rehns sågning av allt kreativitetsprat, dels hört på en hel bunt människor jag misstänker också Rehn skulle kvalificera som genuint kreativa. Jag hoppas Rehn i sin nästa bok sågar också alla innovationer, strategier och missioner. Är så hjärligt trött på dessa floskler, som allra främst används i två lägen: 1) då man behöver finansiering dvs försöker sälja någon idé, tjänst eller produkt eller 2) om man är tvungen att tala om en verksamhet man inte har särdeles stort substanskunnande om. I båda fallen handlar det om (dålig) marknadsföring. Jag kan tyvärr inte säga att jag inte själv skulle ha gjort det. Man är så illa tvungen ibland. Inte trevligt. Kanske därför det är så motbjudande.

Det riktiga obehagliga nytänket och nytänkarna är inte svåra att bonga i Open Knowledge-sammanhangen. Verkligen obekväma personer, som kräver att man ska hålla på och öppna data och dela med sig all sin information, seglar omkring och presenterar de mest fantastiska planer och idéer som kommer att förändra världen. (Där fanns nog helt vanliga människor också.) Det mest pinsamma är att de har rätt, tror jag. Det som händer är revolutionerande och kommer att påverka vårt samhälle. Transparens blir en starkare norm, myndigheter och andra ställer sina material till förfogande för allmänheten. Osynliga saker kommer att bli synliga. Det handlar om makt och pengar; en del har varit omedvetet, annat medvetet dolt.

Problemet är att det är rådata det handlar om. Vem ska granska den, tolka den och bearbeta den åt oss? Jo, det är är journalisterna (och forskarna, jag vidhåller att forskning och journalistik får allt fler gemensamma drag i det föränderliga medielandskapet). Jag undrar om journalisterna och deras arbetsgivare riktigt på riktigt förstår hur viktigt detta uppdrag är för demokratin och oss alla. Och att det som krävs är inte nödvändigtvis extremt svåra saker. Förändringen handlar mest om en insikt om att man måste ta i tu med uppdraget. Det som lite stör mig nu är att tidningarna, som långt fortfarande arbetar på text-stillbild-axeln, håller på att ge andra medier ett onödigt försprång. Kanske jag har fel. Jag hoppas det.

Vid sidan av datavisualisering fick jag förresten i dag höra också dataaudifiering(???) - lyssna på banktransaktioner!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar