Herrar på utflykt 1900. F.A.V.Hjertzell, Stadsmuseet. |
På 1890-talet fick Fölisön en status av folkpark för helsingforsborna. Kring sekelskiftet var ön ett populärt utflyktsmål för stadsborna året om. Familjer firade lediga dagar med picnic. Ångsluparna trafikerade flitigt och sportigare personer kunde ta sig till ön på vintern på skidor eller om sommaren på cykel ända fram sedan bron byggts. Bron hade även en social dimension, eftersom alla hade inte råd att åka ångslup. Friluftslivet i folkparken var en viktig möjlighet till avkoppling för befolkningen i den växande och trångbodda staden.
Fölisön, 1890. Nils Jakob Wasastjerna, Stadsmuseet. |
Sportplanen på 1890-talet. A. Niiniluoto, Stadsmuseet. |
Restaurangen drevs liksom Högholmens av stadens bolag. Gustaf Sandberg, SLS. |
Bron och restaurangen kom till kring 1890. Värdshuset var ett "nykterhetsvärdshus", man ville ju trots allt att folket skulle leva sunt och umgås städat. Folkparken var mycket populär och ångbåtarna ofta överfulla. Också därför var bron viktig, även om den snart ledde till en mångårig rätt bitter debatt om cyklandet på ön, som snart förbjöds.
Bron, ritad av arkitekt Miertz, som också ritade restaurangen, sattes på entrepenad sommaren 1891 och byggdes redan samma år. K.E. Ståhlberg, Stadsmuseet. |
Ångbåtsbryggan ligger nedan om restaurangen på västra sidan av ön. Karta från 1920. Stadsmuseet. |
Det var bland de upprörda skriverierna i dagspressen om cyklandet på Fölisön kring sekelskiftet jag hittade det fantastisk roliga kåseriet från 1897. (Klicka på bilderna för förstoring)
I början av seklet firade också Brage fester på ön och intresset för folkkultur stod i topp. Man sneglade med avund på Skansen i Stockholm och diskuterade hit och dit kring grundandet av ett friluftsmuseum. Fölisön ansågs vara ett bra och skyddat ställe för dokumentation, bevarande och tillgängliggörande av den finländska folkkulturen. 1909 blev det slutligen slag i saken, då man kom över ett torp från det inre av Finland som var "... primitivt så det vattnades i mun på en etnograf."
Arkitekt Yrjö Blomstedts hittade Niemelä torp i Konginkangas. Museiverket |
Yrjö Blomstedt dricker "malörtskaffe" med folket på Niemelä. Museiverket. |
Friluftsmuseet utökades i rask takt med andra byggnader från olika håll av landet. Mannen bakom förverkligandet var Axel Olai Heikel (1851-1924), som gjorde sitt livsverk inom det som kom bli Museiverket.
Axel Olai Heikel (1851-1924). Museiverket. |
Idag är det fortfarande förbjudet att cykla på ön, men till fots kan man få beskåda det omfattande och unika arbete som under mer än 100 år gjorts av proffs på ön. Åtminstone utifrån då.
18.08.1907 Hufvudstadsbladet no 223 s. 16 Nationalbiblioteket. |
18.05.1901 Hufvudstadsbladet no 132 s. 2 Nationalbiblioteket. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar